Mille Køpke: Det stopper ikke, når man træder ned fra scenen

faktaboks_milleTiden efter en konkurrence er en lige så hård og slidsom proces som forberedelsen op til. For Mille Køpke var efterspillet til DM i Bodyfitness præget af fysisk tilbagegang og dybe psykiske nedture.

Musikken er forstummet, projektørerne slukkede, og konfettien for længst fejet op fra gulvet. Men for atleterne er det hårde arbejde langt fra overstået, selvom konkurrencen er forbi. Det er nemlig en lang og gradvis proces, at lempe kroppen ud af den knivskarpe sceneform.

For 30-årige Mille Køpke var det et brat fald fra triumfens tinder, da hun, umiddelbart efter at have vundet DM i Bodyfitness 2013, mistede kontrollen over sin egen krop.

»Allerede efter få dage var min six-pack pist væk, og jeg ophobede så meget væske i kroppen, at jeg lynhurtigt tog syv kilo på«, beretter hun og forsikrer i samme åndedrag om, at hun ingenlunde havde kastet sig ud i et ukontrolleret ædeflip:

»Jeg spiste stadig efter min diæt det meste af tiden, og det var bestemt ikke fordi jeg gik ombord i bunker af slik og junkfood. Men selvom jeg holdt et lille kalorieunderskud, skød min vægt i vejret«.

Det kom som en stor overraskelse for Mille Køpke, hvor svært det pludselig var for hende at holde den gode form. Det til trods for at hun fortsat passede sin træning og spiste sundt.

»Det var ikke bare svært. Det var umuligt! Jeg var ikke i kalorieoverskud, men alligevel blev jeg ved med at tage på. Jeg forstod slet ikke, hvad der gik af min krop«, fortæller hun og fortsætter:

»Allerede fjorten dage efter konkurrencen var alle mine resultater helt væk. Jeg var rasende på mig selv, fordi jeg følte, at jeg havde smidt det hele på gulvet«.

11210_162256507311241_786341859_n

Mille kort før DM i Bodyfitness 2013

 Kontroltab

Følelsen af ikke at have kontrol over sin krop tærede hårdt på Mille Køpkes selvtillid. Og det hjalp bestemt ikke på selvværdet, at omverdenen også begyndte at påtale udviklingen.

»Jeg var til en barnedåb kort tid efter konkurrencen, hvor flere spurgte undrende ind til, hvad der dog var sket med mig. Det var som at få gnedet salt i såret. Jeg var i forvejen dybt frustreret over, at det gik den forkerte vej. Og det gjorde det kun værre at finde ud af, at andre også lagde mærke til det«, mindes hun og tilføjer:

»Det gjorde mig ked af det og påvirkede mit humør meget. Jeg var ret sensitiv omkring min krop på det tidspunkt, og jeg havde nok også en lidt kort lunte. Der var ikke nogen, der skulle kommentere på mit udseende eller blande sig i, hvordan jeg burde spise«.

Set i bakspejlet kan Mille Køpke dog sagtens se, at hun absolut ikke var blevet tyk i tiden efter konkurrencen. Men konkurrencen havde givet hende nogle urealistiske forventninger til, hvordan hun burde se ud.

»Jeg var på mange måder stadig i god form. Men det var utroligt svært at overbevise mig selv om, at jeg ikke var tyk, fordi jeg havde sat mig i hovedet, at jeg skulle holde formen efter konkurrencen. Og det evnede jeg slet ikke«, fortæller hun og fortsætter:

»Jeg kunne selv se stor forskel på min krop, og jeg kunne mærke, at mit tøj sad anderledes på mig. Men jeg holdt mine frustrationer meget for mig selv«.

” Jeg forstod slet ikke, hvad der gik af min krop”

DSC02907

Fri leg

Selvom Mille Køpke i et vist omfang fortsatte med at leve inden for rammerne af hendes diæt efter konkurrencen, tillod hun fra tid til anden sig selv at synde en anelse. Det gjorde hendes krop dog voldsomt oprør mod.

»Til den førnævnte barnedåb blev jeg nødt til at tage tidligt hjem fra festen, fordi jeg blev dårlig af at have spist for meget sukker. Jeg blev ligbleg, mit hjerte galoperede derudaf og jeg gik hjem og sov 16 timer i streg«, erindrer hun og tilføjer:

»Det var ikke engang fordi jeg overspiste. Min krop var stadig i diæt-mode og reagerede voldsomt på pludselig at få sukker. Det kom helt bag på mig, og hvis jeg havde vidst, at jeg ville få det så dårligt, havde jeg jo ikke gjort det«.

DSC03005

Stort mysterium

For Mille Køpke var den største kilde til frustration, at hun ikke anede, hvad hun gjorde forkert.

»Jeg mente selv, at jeg vidste, hvad der var at vide, om kost og træning, og jeg følte, at jeg havde tjek på, hvad der skulle til for at holde formen. Jeg havde også brugt lang tid på at vise for omverdenen, at jeg havde fundet en metode, der virkede. Men nu virkede den pludselig ikke længere«, forklarer hun og fortsætter:

»Jeg følte mig til grin, fordi jeg havde rendt rundt og kloget mig. Og nu var jeg pludselig ikke så klog længere«.

Følelsen af at tabe ansigt begyndte at fylde mere og mere for Mille Køpke, efterhånden som folk omkring hende begyndte at undre sig over, hvad der var sket.

»Jeg havde brugt meget tid på, at sætte min familie ind i, hvad det indebar, at jeg stillede op til konkurrencen. Og jeg havde gjort et stort nummer ud af at forsikre dem om, at jeg havde styr på min diæt, og at jeg havde tænkt mig at holde formen bagefter. Derfor var de endnu mere uforstående end mig, da det ikke lykkedes. Det påvirkede mig enormt meget psykisk«, forklarer hun og tilføjer:

»Samtidig var hele situationen et stort mysterium for mig. Jeg gjorde alt hvad der stod i min magt, men min krop makkede bare ikke ret«.

“Jeg følte mig til grin, fordi jeg havde rendt rundt og kloget mig. Og nu var jeg pludselig ikke så klog længere”

DSC02969

Hverken sulten eller mæt

I de første mange uger efter konkurrencen oplevede Mille Køpke hvordan hun ikke bare mistede kontrollen med sin vægt, men også hvordan hun ikke længere mærkede sin krops naturlige signaler længere.

»Min fornemmelse for sult og mæthed var slået helt ud af kurs efter diæten. Når jeg spiste, var det som at slå vand af en gås«, forklarer hun og fortsætter:

»Kød, skyr, proteinpulver og alle de andre ting, der plejede at virke for mig, gjorde hverken til eller fra. Jeg stoppede kun med at spise, fordi jeg kunne se, at jeg havde fået nok. Men jeg følte mig slet ikke mæt. Jeg gik jævnligt i seng uden at føle, at jeg havde fået dækket dét primære behov«.

I sin desperation efter at genvinde kontrollen over sin krop, intensiverede Mille Køpke sin træning og forsøgte sig derudover med intermitterende faste.

»Jeg tænkte, at hvis jeg fastede i mange timer hver dag, måtte jeg vel føle mig sulten før eller senere. Jeg ønskede inderligt igen at blive styret af almindelige drifter som sult og mæthed«, forklarer hun men tilføjer med frustration i stemmen:

»Selvom det gik fint med at faste de første tre måneder, fik jeg ikke de resultater jeg havde håbet på. Selv efter mange timers faste følte jeg mig ikke sulten. Jeg blev bare enormt træt, men jeg mærkede ikke noget hul i maven. Og til trods for at jeg efterfølgende fik to store måltider, følte jeg mig heller ikke rigtig mæt«.

Hun forsøgte at fortsætte sit faste-program hen over julen 2013, men hendes krop var absolut ikke tilfreds med tingenes tilstand.

»Det passede umiddelbart meget godt, at jeg skulle faste det meste af dagen, og når vi så satte os til julebordet, havde jeg stort set frit spil. Det var ikke fordi jeg overspiste. Men det var mad, som min krop så absolut ikke var vant til«, forklarer hun og fortsætter:

»Selvom jeg spiste normale mængder af julemad, reagerede min krop voldsomt! Jeg havde væske i kroppen. Jeg fik hovedpine, hjertebanken og blev enormt træt og oppustet. Jeg overvejede, om det var fordi jeg fastede. Men det ved jeg i dag, at det ikke var«

DSC02924

Fuld stop

Efter nytår trak Mille Køpke håndbremsen og besluttede sig for, at nu skulle kilden til dårligdommen findes. Hun besluttede sig for at tage kontakt til en terapeut.

»En af de første ting, vi snakkede om, var hele forløbet omkring konkurrencen og de forventninger jeg havde haft til mig selv både før og efter. Det var en stor befrielse at kunne åbne op over for en person,  der ikke selv var en del af miljøet og derfor kunne forholde sig neutralt og nøgternt til mit forløb«, fortæller hun med stor lettelse i stemmen og tilføjer:

»Det var første gang, jeg mødte forståelse for min situation. Folk havde jo haft svært ved at forstå, hvad jeg gennemgik. Ikke mindst fordi jeg heller ikke selv forstod det«.

For første gang begyndte Mille Køpke at indse, hvor vidtrækkende effekt hendes strenge konkurrencediæt havde haft på hendes krop.

»Jeg havde været så opsat på, at jeg skulle holde formen, at det havde gjort mig blind for, at diæten kunne være årsagen til, at jeg havde det dårligt. I stedet bildte jeg mig selv ind, at det måtte være min hormonbalance, der var skæv. Jeg fik sågar taget blodprøver, men da de viste, at alting var som det skulle være på den front, blev jeg endnu engang bestyrket i, at det måtte være mig, der bare ikke kunne finde ud af det. Det gjorde kun ondt værre«, fortæller hun og tilføjer:

»Jeg vidste jo godt, at en konkurrencediæt er ekstrem. Men jeg havde intet begreb om, at det kunne påvirke mig så lang tid efter. I dag ved jeg, at nogle kan døje med komplikationer i helt op til halvandet år efter en konkurrence«.

“Det var første gang, jeg mødte forståelse for min situation”

DSC02928

Ulykkelig uvidenhed

I februar hørte Mille Køpke for første gang tre ord, der vendte op og ned på hele hendes situation: Post Competition Blues (PCB).

»Jeg blev rasende, da jeg hørte betegnelsen første gang. Jeg sad og rystede på hovedet og tænkte “hvorfor helvede er der ikke nogen, der har fortalt mig om det?!” Jeg kunne jo nikke genkendende til mange af de faresignaler, der var forbundet med tilstanden«, fortæller hun og tilføjer:

»Jeg havde haft mine mistanker om, at der måtte være noget ved min lave fedtprocent, der havde ødelagt balancen i min krop. Og jeg havde åbnet øjnene for, at konkurrencen havde sat sine spor i min krop. Men at der var en decideret klinisk betegnelse for det, jeg døjede med, kom som en kæmpe overraskelse for mig«.

Det gjorde Mille Køpke enormt gal, at der skulle gå så lang tid førend hun blev gjort opmærksom på, hvor vigtigt det er at komme ordentligt ud på den anden side af en konkurrence.

 »Hvis nogle havde fortalt mig i forbindelse med DM, at jeg lige skulle gå hjem og lave en googlesøgning på ”PCB”, så havde jeg selvfølgelig gjort det! Jeg anede simpelthen ikke, at der findes en helt bestemt måde, man trapper ned efter at have været på diæt eller hvor lang tid, den slags varer«, fortæller hun og fortsætter:

»Det var jo ikke fordi, jeg ikke ville gøre tingene på en bestemt måde. Jeg gik bare rundt i ulykkelig uvidenhed og troede, at jeg vidste hvad jeg lavede. Det frustrerede mig helt kolossalt at finde ud af, at jeg kunne have passet meget bedre på min krop«.

Hun nævner i flæng:

»Jeg skulle blandt andet havde introduceret kulhydrater meget langsommere tilbage i min kost. Og det var heller ikke godt for mig at træne så meget, som jeg gjorde. Jeg har været nødt til at viske tavlen helt ren, smøge ærmerne op og tage mig af mig selv på en helt anden måde end hidtil«.

Jeg sad og rystede på hovedet og tænkte “hvorfor helvede er der ikke nogen, der har fortalt mig om det?!”

DSC02900

På eget ansvar

Det er vigtigt for Mille Køpke at understrege, at hun ikke er ude på at pege fingre eller placere aben hos andre end hende selv.

»Efter konkurrencen brød jeg med mine trænere. Jeg var overbevist om, at jeg godt kunne håndtere efterforløbet selv. Derfor er det selvfølgelig også 100 procent mit ansvar, at det gik, som det gjorde«, forklarer hun men tilføjer i et bedende toneleje:

»Jeg ville dog ønske, at nogen havde taget fat i mig og forklaret, at jeg var på vej ud, hvor jeg ikke kunne bunde. Et enkelt link til nogle oplysninger kunne have gjort en kæmpe forskel for mit velbefindende i knap et halvt år«.

Det er Mille Køpkes klare opfattelse, at mange andre som hende ikke har tilstrækkeligt begreb om, hvor slidsomt efterforløbet kan være. Hun efterlyser, at der internt i konkurrencemiljøet bliver sat lang større fokus på tiden efter en konkurrence.

»Der er mange, der ikke ved, at fænomenet PCB eksisterer. Det er selvfølgelig ikke dér, fokus ligger, når man er ved at opbygge sig selv til en konkurrence. Men derfor er det stadig en enormt vigtig side af processen. Det undrer mig meget, at det er så relativt uudtalt«, siger hun og tilføjer med en alvorlig mine:

»I min opfattelse forklejner det situationens alvor, når der ikke bliver talt mere om det«.

Hun understreger, at skyggesiderne af konkurrencemiljøet ikke bliver bevidst holdt hemmelige, men at de negative aspekter ikke altid får den opmærksomhed, de fortjener.

»Der er ikke tale om en konspiration, hvor man forsøger at holde fænomener som PCB skjult. Det er mig, der har været tykhovedet, og masser af andre atleter kender udmærket til det og tager deres forholdsregler. Men jeg kan have mistanke om, at der er folk, der tjener penge på at underspille de problematiske elementer ved at træne op til konkurrencer, fordi det kan have en afskrækkende effekt på atleter, der overvejer at stille op«, mener hun men skynder til at tilføje:

»Jeg er ikke ude på at jage en skræk i livet på folk, der overvejer at stille op. For selve konkurrenceforløbet er super fedt. Jeg vil bare opfordre alle til at sætte sig lige så grundigt ind i, hvordan de får et sundt efterforløb. Det er en lige så stor del af processen som træningen op til. Det stopper ikke, når man træder ned fra scenen«.

DSC02915

Milles træning

På tidspunktet for interviewet trænede Mille Køpke efter et 3-split program. Hun skiftede program cirka hver 4 uge, for at kroppen ikke skulle adaptere til et bestemt program.

Dag 1 – Skulder/Arme

  • A1 – Shoulder press 5×5
  • B1 – Lat raise 6 reps, ingen pause
  • B2 – Rear raise 12 reps, ingen pause
  • B3 – Face pulls 25 reps, 1min pause, forfra (x3)
  • C1 – Dips 6 reps
  • C2 – Ez OH extension 12 reps
  • C3 – Cable rope pull down 25 reps (x3)
  • D1 – Standing curl 6 reps
  • D2 – Incline curl 12 reps
  • D3 – Cable curl 25 reps (x3)

Dag 2:

  • Rest eller powerwalk

Dag 3 – Ben

  • A1 – Split squat 5×5
  • B1 – RDL 6 reps, ingen pause
  • B2 – Glute ham raise 12 reps, ingen pause
  • B3 – Lying curl 25 reps, 1min pause, forfra (x3)
  • C1 – Hipthrusters 6 reps
  • C2 – Step ups 12 reps
  • C3 – Hyperextensions  25 reps (x3)
  • D1 – Walking lunges 4×20

Dag 4

  • Rest eller powerwalk

Dag 5 – Ryg/Bryst

  • A1 – CG pull down 5×5
  • B1 – Bent over row 6 reps, ingen pause
  • B2 – Standing lat pull down 12 reps, ingen pause
  • B3 – Pulley row 25 reps, 1min pause, forfra (x3)
  • C1 – Push ups 6 reps
  • C2 – Bench press 12 reps
  • C3 – Flyers 25 reps (x3)

Dag 6

  • Rest eller powerwalk

Og så forfra.

To gange om ugen lavede Mille Køpke intervaltræning. Hvis hendes krop var træt, tog hun en restday eller powerwalkede 45-60 min. Dagligt lavede hun SMR-træning på sit triggerpoint udstyr.

Sidenhen har hun skiftet til et full-body program med superset tre gange om ugen. Derudover laver hun cadio intervaltræning to gange om ugen. Med cirka seks ugers mellemrum holder hun en uges pause med meget let eller ingen træning. Det er vigtigt for Mille Køpke, at hendes træning forbliver et afstressende frirum og aldrig bliver en sur pligt.

Milles kost

Mille Køpke arbejder stadig med at finde balance i sin kost. Der er ingen forbud, da hun ikke ønsker at lave restriktioner for sin kost. Hun må alt men forsøger at leve efter 80/20-reglen. Efter hun er begyndt med denne tilgang oplever hun at have fået et langt mere afslappet forhold til sin kost.

Milles kosttilskud

  • Bodylabs WHEY, BCAA, D-vitamin, energizer og bodymin
  • 03 og M3 fra Purepharma
  • B og C-vitamin

 ______________

Tak for at læse interviewet! Hvis du synes det var god læsning og vil være med at at støtte siden, ville jeg sætte stor pris på at du trykker anbefal øverst i artiklen. Har du ris/ros eller vil give interviewet en kommentar med på vejen, kan du scrolle lidt længere ned.

Fotograf: Anders Ehlers

Tak til Fysiofitness for lån af træningscenter.


Læs også